אנו מציינים השנה לראשונה (היום עם המהדורה השנייה) את "שבוע הספר היקה הראשון". מטרתנו היא לרכז את הספרים שנכתבו בשנים האחרונות על ידי יקים ו/או בנושא המורשת והתרבות היקית.
ריכוז הספרים אשר מוגש כאן לפניכם.ן, מהווה הצצה לספרים שנכתבו, ומעניק טעימה יקית וחשוב אף יותר, דרך לרכישה מהירה דרך הקישור (או פניה במייל לסופר.ת)
אנו מאחלים לכם.ן קריאה מעניינת ומרתקת!

מילון בן יהודה שטראסה / נורית כרמל

קצת מעבר: 
מילון בן יהודה שטראסה מספר את סיפורם של הייקים בארץ ישראל מזווית מפתיעה, מרעננת ומשעשעת. לא רק מי שדם ייקי זורם בעורקיו ימצא עניין במילון זה, אלא גם כל מי שמתעניין בשפה העברית, בתולדות ארץ ישראל במאה ה– 20 ובהקשרים תרבותיים–לשוניים.
ארגון יוצאי מרכז אירופה — ארגון הייקים בישראל, בשיתוף המוזיאון ליהדות דוברת גרמנית — מרכז מורשת הייקים בתפן, בעזרת עשרות רבות מצאצאי הייקים, חברו יחדיו בפרויקט קהילתי ליצירת מילון זה. במשך חודשים רבים טרחו וליקטו עשרות מילים וביטויים, שאוגדו ללקסיקון בלתי מדעי ובלתי שלם, המלווה באיורים המקוריים והמקסימים שליוו את כתב העת של הארגון, MB (יקינתון), בשנותיו הראשונות.

להזמנות

הדוקטור / דניאלה דנציגר זייטמן

קצת מעבר:
 "העם היהודי נמצא בבעיה וצריך פתרון, צריך בית, וביתנו נמצא בציון." זהו סיפור על אדם אחד שהגשים חלום.חלום שהפך למציאות בזכות דור שלם של אנשים, שסבי הדוקטור נמנה עליהם, שבלעדיהם לא היינו כאן. דור של חלוצים, של פורצי דרך, אך בעיקר של חולמים, שהקדישו את חייהם למען מטרה משותפת אחת - הקמת בית לעם היהודי בארץ ישראל. פליקס זכה לראות את מדינת ישראל קמה, ובכך הגשים את חלומו. הוא ובני דורו, נתנו לנו, הצאצאים, את החופש לחיות במדינה ריבונית בארץ ישראל, ולהגשים בה את חלומותינו.

להזמנות

ההתחלה – נומה עמק / רות נצר


קצת מעבר: דבריו של עמוס עוז על הספר נכתב ב- 31.12.12. קראתי את הספר כולו בעניין ובהתרגשות.
תאורי הילדות בקבוץ בעמק בית שאן, תאורי ההורים והורי ההורים, תאור ההתבגרות והנעורים, זקנתם, מחלתם ומותם של ההורים – כל אלה מצויירים ביד דקה ומדייקת. ספר חם.
אלתרמן כותב ב’שמחת עניים’:
כי כפול העולם, כי הוא שניים
וכפולה היא המיית מספדו
כי אין בית בלי מת על כפיים,
ואין מת שישכח את ביתו.
לבלי קץ אל ערי נכאינו
יושבי חושך ותל ניבטים
נפלאים נפלאים הם חיינו
המלאים מחשבות על מתים
בהוקרה והערכה,
עמוס עוז

להזמנות

נבוא לקחת אותך / דנה רוזנטל ברנדייס


קצת מעבר: הספר "נבוא לקחת אותך" הוא רומן על נושא שלא דובר בו עד היום בספרות העברית. נערה יהודייה מברלין נשלחת בדצמבר 1938 במסגרת משלוח הצלת הילדים - הקינדרטרנספורט לסקוטלנד ונקלטת אצל משפחה נוצרית. היא מצפה שבני משפחתה יגיעו להשיב אותה לביתה, אך בינתיים נאלצת להתמודד עם געגועיה, עם קשיי הקליטה ועם הקשרים המורכבים הנרקמים בינה לבין מארחיה וסביבתה החדשה.

להזמנות

אבני אש / אבי פרימור


קצת מעבר: זהו רומן היסטורי על ארץ ישראל בין השנים 1850 ל 1947 מסופר באמצעות שלוש משפחות: יהודית, ערבית מוסלמית וטמפלרית נוצרית, על רקע ההתפתחויות הדרמטיות של ארץ ישראל בתקופה התורכית ובתקופה הבריטית.

להזמנות

מפגשים מן הסוג הרביעי / דב קולני


קצת מעבר: סיפורים קצרים על מפגשים מוזרים, אמיתיים, ובתוכם קטע על העיר וינה ויחסה ליהודייה, בעבר ובהווה, על ה"נקמה" של רות שרקדה בארמון הופבורג בקבלת פנים של ראש עיריית וינה - על שמשפחת אביה נרדפה שם, ועל המכתב של הילד דיטי מווינה שנספה באושוויץ, שמוצג ביד ושם.

להזמנות

רות, באהבה / דב קולני


קצת מעבר: "רות, באהבה" ובו על עברם של הוריה של רות פרנקל-קולני בפרנקפורט ובוינה, וכולל את "נקמתה" של רות כאשר רקדה וולס בארמון הופבורג בוינה בקבלת פנים של ראש עיריית וינה.

(ספר זה אינו להפצה אבל נמצא בספריה הלאומית)

דוקטור מול דוקטור גר - שכונת רחביה בירושלים / אמנון רמון


קצת מעבר: סיפורה של רחביה, השכונה הירושלמית, ששמה הפך לשם נרדף לשכונת יוקרה שלווה ומטופחת. ראשיתו – בייסודה על ידי "שמנה וסלתה" של ירושלים בשנות העשרים והמשכו ב"כיבוש" השכונה על ידי ה"ייקים" בשנות השלושים. השילוב בין המייסדים, ששאפו להקים שכונה מודרנית לדוגמא, על פי הדגם של ערי הגנים האנגליות,  לבין ה"ייקים" שהביאו אתם תרבות עירונית מפותחת, יצר ברחביה פסיפס אנושי ותרבותי, שכמוהו לא ניתן למצוא בשום שכונה אחרת. בחלקו הראשון של הספר תיאור מפורט של תולדות השכונה, חיי החברה, התרבות והווי החיים: סיפורם של המייסדים, עליית ה"ייקים", בתי הקפה, הפנסיונים המשפחתיים, חינוך הנוער בגימנסיה רחביה ועוד. בחלקו השני מוצעים שני מסלולי סיור בעקבות הדמויות המרכזיות, הסיפורים הגדולים, הרכילות השכונתית ובתיה היפים של השכונה, המושכת אליה סקרנים ומתעניינים לרוב. שפע הצילומים מן העבר ומן ההווה משלימים את חווית הקריאה והטיול בשכונה.

להזמנות

מטבח וינאי / תמר ויקס-לרר

קצת מעבר:
 אלבום על הקהילה הוינאית שעלתה לארץ מאוסטריה. על ההיסטוריה, המנהגים, המשפחה הדיקלומים השירים ובנוסף 110 מתכונים וינאיים אותנטיים / הספר הראשון בעברית על ה"עדה הוינאית".
צילום: מורן זית

להזמנות

מקום במרחב / ראובן מרחב
קצת מעבר: 
מקום במרחב הוא סיפור חיים מיוחד שתחילתו במרחב הקטן – חיפה, העיר הקוסמופוליטית של שנות ה-40, עדיין תחת המנדט הבריטי – והֶמשכו בארצות שבמרחב הגדול המקיף אותנו: שליחויות ותפקידים באתיופיה, בקניה, באיראן, בלבנון ובמקומות נוספים. מסע משולב ומאתגר, שבו המחבר שותף לעשייה המדינית הגדולה בשלל מוקדים. זהו סיפורו של אדם פורץ גבולות, מאיר פינות חשוכות, מי שהעז ולקח את קובעי המדיניות למחוזות אחרים בשירותו למען המדינה, פעל לא אחת כשומר-סף, וכשעלה הצורך – לא חשש להיות המתריע הבודד שבשער.

להזמנות

בונות ארץ חדשה: אדריכליות וארגוני נשים בתקופת המנדט / סיגל דוידי

קצת מעבר: לא רבים יודעים כי אדריכליות ייקיות היו שותפות מרכזיות בבנייתו של היישוב היהודי המתפתח ובקידומה של האדריכלות המודרניסטית בארץ ישראל. הספר בונות ארץ חדשה: אדריכליות וארגוני נשים בתקופת המנדט, חושף לראשונה את פרי עבודתן, יצירותיהן ועשייתן שנדחקו אל שולי התודעה. הספר מגולל את קורותיה של השותפות המיוחדת שנרקמה בין לוטה כהן, אלזה גדעוני מנדלשטם וג'ניה אוורבוך ובין ארגוני נשים ציוניות, בהם ויצו, מועצת הפועלות, ליגת נשים לישראל והסתדרות נשי המזרחי באמריקה, ומציג קשת רחבה של מוסדות ומבנים שהקימו לרווחתם של נשים וילדים בארץ ישראל. לצד תיעוד היסטורי מעמיק, המבוסס על מסמכים ארכיוניים שטרם נחשפו, המחברת מנתחת את יישומם של הרעיונות המודרניסטיים האירופיים בתכנון של מבני מוסדות הנשים ומתמקדת ברעיון "האישה החדשה". ספר זה מציע מבט רב-תחומי על חקר המגדר, האדריכלות וההתיישבות הציונית בארץ ישראל, זוויות ראייה חדשות ותוספת מחקרית חשובה, הן לנשות ולאנשי האקדמיה העוסקים בתחומים אלה ואחרים, הן לקהל רחב, סקרן וצמא דעת.

להזמנות

היפה והרציני / יהודית בוהם -רוזנבלט

קצת מעבר: 
״היפה והרציני״ הוא סיפור אישי שלי (יהודית בוהם) סיפורי מספק הצצה חטופה על היהודי הנודד. עם זכרונותי אנו עושים מסע בזמן, מסוף המאה ה19 באירופה, דרך פלשתינה והמדינה שבדרך ועד לימינו אלה. בפתיחות אני מספרת את סיפור חיי; כבת יחידה למשפחה יקית טיפוסית; וכהערה מתבגרת ואישה המתלבטת באשר לטלטולי חיי וגיבוש עצמאותי.

פנייה ישירה

להיות יהודי בגרמניה הנאצית- מרחב וזמן / גיא מירון
קצת מעבר: 
הספר מציע התבוננות רעננה על חייהם של היהודים בגרמניה הנאצית מתוך הפרספקטיבות של מרחב וזמן. החלק הראשון שעוסק במרחב עוקב אחרי קשיי ההדרה מהמרחבים הציבורים ומציג מגוון דרכים בהן התמודדו יהודים עם קשיים אלה – כהולכי רגל, כנהגים, כמטיילים בטבע ועוד. בנוסף הוא מתעד את האופן בו הם עיצבו מחדש מרחבים קהילתיים – כמו בתי כנסת ובתי קברות – ואת התמודדותם עם קשיי החיים המסוגרים בבית. החלק השני העוסק בזמן דן בין השאר בדרכים אליהן פנו היהודים לעצב מחדש את מעגל השנה שלהם ובאופנים בהם חוו זרימתו של הזמן לעיתים כ"זמן עומד", במציאות של המתנה חסרת תוחלת, ולעתים כ"זמן דוהר" בקצב מסחרר מתוך חוויה של אבדן שליטה באירועים. סוגיות אלו ונוספות נבחנות על בסיס מגוון עשיר של יומנים, התכתבויות, זיכרונות ועיתונות יהודית. הספר אמנם מציג ומנתח פרק בהיסטוריה היהודית והאירופית, אך לסוגיות שנידונות בו נודעות משמעויות אנושיות רחבות יותר. הניתוח שמציג הספר ביחס למאבקם של היהודים הגרמנים לתת פשר למצבם, לנקוט ביוזמה פעילה (agency) ולהתמודד על עיצוב תודעתם העצמית במציאות של הדרה גוברת מהגישה למרחב הציבורי ומהשליטה על ממד הזמן בחייהם, יוכל לעורר הזדהות מחשבה ועניין בקרב קהל קוראים רחב.

להזמנות

גרמנים נגד גרמנים / משה צימרמן
קצת מעבר: 
האין זה מוזר כי דווקא סיפורם של היהודים שבעין הסערה, היהודים הגרמנים, נדחק לשולי סיפור השואה? תולדות יהודי גרמניה מעליית היטלר לשלטון עד "ליל הבדולח" נחשבות "מבוא" לתולדות השואה, ואילו סופה של יהדות זו נהיה הערת שוליים בסיפור. הפרשה הלא זניחה הזאת נפרשת לראשונה בספר זה במלא משמעותה: כיצד סימנה החברה הגרמנית קבוצת מיעוט, גרמנית גם היא, כאויב. כיצד פעלה השיטה הנאצית להדיר את קבוצת המיעוט באמצעות מערכת החוק והמשפט, מתוך כוונה להמאיס עליה את החיים בארצה. כיצד הפך המנגנון הנאצי את מי שהיו בעבר אזרחים גרמנים לקרבנות של סחיטה, שוד, גירוש ורצח. פרשה מיוחדת זאת מסייעת לפענח את החידה הקרויה "הרייך השלישי" ו"הפתרון הסופי", שכן בחינה מקיפה של השלב האחרון בעימות בין גרמנים לא יהודים לגרמנים יהודים מבהירה בחדות את סוגיית "כיצד היה הדבר יכול לקרות?" הרי משני צדי המתרס עמדו אנשים שקיבלו אותו חינוך, דיברו אותה שפה, חוו בעבר אותן חוויות. השאלה "מה הם ידעו על השואה" מכוונת אל מי שהיו שכנים וקרובים, לא כובשים ונכבשים, ומעלה תובנה מיוחדת לעניין היקף התמיכה העממית בגזענות הנאצית. ההתמקדות ביחס שבין גרמנים וגרמנים מחדדת את היכולת לחדור אל קרביו של המנגנון המסוגל להסיט בני תרבות ממסלולם ולעשותם שותפים להתנהגות בלתי אנושית קיצונית.

להזמנות

נהיה כולנו חלוצים: תנועת העבודה והעלייה מפולין, 1936-1923 / רונה יונה
קצת מעבר: 
מאז שנפטר הרצל – מייסדה של התנועה הציונית – עמדו בראשה יהודים מזרח אירופיים, ממוצא רוסי ופולני. מדוע ואיך התרחש השינוי, ומה הקשר בין פוליטיקה ויהדות מזרח אירופה? הספר "נהיה כולנו חלוצים" מגולל את נדידתו של המרכז הציוני בין רוסיה, וינה, ברלין, ורשה וארץ ישראל. הוא בוחן את זינוקה של תנועת העבודה להנהגת התנועה הציונית וכיצד בנתה את שלטונה רב השנים בעזרת מחקר חדש ומאיר עיניים הצולל לעולמה של "פוליטיקת ההמונים" באירופה בשנות ה-30 של המאה הקודמת.
קרדיט: ארכיון התצלומים, בית לוחמי הגיטאות


להזמנות

סימפוניה משפחתית / מרים לנסקי


קצת מעבר: תל-אביב 1939. הורי נמלטו ב 1938 מגרמניה עם אחי התינוק והורי אבי. גדלתי ברמת-גן שהיתה כפרית ונעימה. אחרי שרות צבאי בנח"ל ושהות בקיבוץ, למדתי בפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית בירושלים / רחובות. בשלב מסויים הסבתי את תשומת ליבי לאהבת המוסיקה ולמדתי מוסיקולוגיה. את תואר הד"ר קיבלתי באוניברסיטת LEEDS, אנגליה. יש לי שלושה בנים ולכל בן משפחה מתפתחת. סיפורי עברה של משפחתי הגיעו לאזני מאוחר בחיי. יש רגע בחיים או בסיומם שבו ניצוץ נדלק ומאיר את מה שהיה ולא סופר.
הדורות הבאים אחרי גילו עניין במה שהיה ואיננו עוד. הסיפורים מהווים אבני בניין לבניית אישיותם וסולם הערכים לדרכו של עולם, וזה מה שניסיתי להעביר לקוראים בספר זה.

פנייה ישירה

הילדה מן המרתף / טנה שטרן
קצת מעבר: 
נולדתי בקלן שבגרמניה בבית סוהר בשנת 1943. נשלחתי למזרח ללא אמי ולבסוף הגעתי לטרזין שבצ'כיה ושם שרדתי על אף ולמרות גילי הצעיר. הספר מספר גם את מסעי לשם ומה שקרה לי שם. כמובן גם רקע של חיי היום וסיפור עליתנו ארצה. לציין שלאחר שהספר יצא נודעו לי פרטים נוספים שאינם כתובים בו.

להזמנות

מבימת התיאטרון אל בימת ההיסטוריה / עריכה מוטי סנדק


קצת מעבר: הרצל - המחזאי שהפיק את 'מדינת היהודים'. במהלך תשע שנות חיים חלם, יזם, כתב, הפיק, ניהל וביים. אדם שיצר קשרים חובקי עולם עם מנהיגים ושועי עולם, כתב מחזות, ערך את מדור הסטירה בעיתון "נויה פרייה פרסה", וככתב העיתון סיקר את משפט דרייפוס בפריס. הרצל הקים וערך את העיתון "די ולט", יצא למסע בן עשרה ימים לירושלים ולמושבות בארץ ישראל על מנת לפגוש את הקיסר הגרמני לדקות ספורות על אם הדרך ליד מקווה ישראל, עם שובו מירושלים כתב את הרומן האוטופי 'אלטנוילנד' תוך שבעה-עשר ימים. חוזה המדינה הקים בנק יהודי - אוצר התיישבות היהודים, אשר מימן את פעולות התנועה הציונית, הקים את קק"ל, כתב עשרות סיפורים ופיליטונים וגם את הספר "מדינת היהודים" - שהפך לתסריט ליסוד הקונגרס הציוני הראשון בבזל שלימים היה לההסתדרות הציונית העולמית.
קוד הנחה : אירגון היקים 2022

להזמנות

בזמן: מסעות בלוח השנה היהודי-ישראלי / דליה מרקס
קצת מעבר: 
בזמן הוא מסע ססגוני ומרתק אל אוצרות הזמן היהודי. ספרה של דליה מרקס, חוקרת תפילה, בעלת תפילה ויוצרת תפילה, מציע לקוראת ולקורא נקודות מבט מגוונות, לא אחת מפתיעות ומרגשות, על חודשי השנה העברית וחגיהם. בזמן מציע זוויות ראייה מסורתיות, מתחדשות, עכשוויות, וקורא לנו לבחון כיצד אלה יעשירו את חיינו ויעניקו לרצף הזמן שלנו משמעות ופוריות. בזמן פונה אל שורה ארוכה של קהלים בחברה הישראלית. הוא מבקש לכונן לימוד המביא לידי מעשה, לאפשר השתרשות במורשת ישראל שתביא הן לחיזוק גזעה הן להצמחת ענפים חדשים ממנו. בזמן הוא עיון שווה לכל נפש, המחדש את הישן ומקדש את החדש. הרב פרופ' יהוידע עמיר מי שיקבלו על עצמם ללוות את השנה בקריאה איטית ומאירת עיניים של הספר, חודש אחר חודש, ימצאו בו שלל רב, אך גם מי שיציצו בו מפעם לפעם ימצאו את עולמם עשיר יותר ואת ימיהם, בחג ובחול גם יחד, מלאי זיו ומפיקים נוגה. פרופ' אביגדור שנאן (מתוך ההקדמה).

להזמנות

מזוודת המכתבים של טוני - סיפור של משפחה 1933 - 1949 / יעל נעמן
קצת מעבר: 
בבית אבי, בבוידם, מצאתי מזוודה ובה מאות מכתבים שכתבה סבתי לבני משפחה. המכתבים נכתבו בהיותה בגרמניה, בעיקר בשנים 1933-1938. על בסיס מכתבים אלה, וחומרים אחרים, כתבתי ספר על המשפחה, בשם 'מזוודת המכתבים של טוני'. ובו גם הרבה נגיעות לאירועים ההיסטוריים של התקופה. נראה לי שלמרות הריחוק הפרטי שלי מהשואה, יש לי מה לספר.
אלו הם דבריה של יעל נעמן, מחברת הספר "מזוודת המכתבים של טוני".


פנייה ישירה

סוף עונת המשמשים / אילנה אלראי-ברוש

קצת מעבר: 
סוף עונת המשמשים, מסע בין תחנות חייה של המשוררת,  שעוסקת בכתיבה שנים רבות. לקט שיריה המובאים לקורא בספרה זה נע בין האישי – לכללי – למקומי, לירושלמי ולאוניברסאלי. הקול העולה מן השירים הוא לסירוגין קולה של הילדה וקולה של האשה.


להזמנות

לטייל בחיפה / יעקב שורר

קצת מעבר: 
חיפה והכרמל היו מאז ומתמיד יעד תיירותי אהוב למטיילים מהארץ ומחו"ל. עתה, עם השלמת פרוייקט הגנים הבהאים ושימור המושבה הגרמנית, הפכה חיפה לאתר תיירות ברמה בינלאומית. מדריך הטיולים בחיפה מאת יעקב שורר מכיל 15 מסלולי טיולים בעיר ובטבע: במושבה הגרמנית, בגנים הבהאים, בנחלי הכרמל, בעיר התחתית ובעוד מסלולים ואתרים מרהיבים. "לטייל בחיפה" הוא מדריך הטיולים הראשון והיחיד של בירת הצפון ובו תמונות רבות ומפות מפורטות לכל מסלול ומסלול. שזורים בו גם רישומים נאים של אתרים מיוחדים בעיר, פרי מכחולו של הצייר איתן ירקוני. זהו ספר הטיולים הממצה לעיר חיפה ולסביבתה הקרובה והוא מציע למטיילים לטעום מנופיה של העיר, מאתריה ההיסטוריים וגם מנופה האנושי הססגוני.


להזמנות

מחכה למכתב / יוסי מורג

קצת מעבר: 
מחכה למכתב, הוא ספר המתאר את חייה של ילדה בת 10 בווינה אוסטריה במלחמת העולם השנייה, הספר מכיל את כל אוסף המכתבים האוטנטיים בינה לבין אביה אשר נתפס על ידי הצוררים הנאצים ונשלח למחנות וכל מה שעובר עליה.

פנייה ישירה

המלצות נוספות על ספרים, אפשר למצוא בקבוצות הפייסבוק:


מועדון קריאה לאוהבי ספרים

    המלצות אמיתיות על ספרים